Zákaznická podpora:+420 220 000 871
Měna
CZK

Historie

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1901
AB Lux byl založen v roce 1901 jako výrobce a prodejce petrolejových lamp pro použití k venkovnímu osvětlení. Společnost byla velmi úspěšná až do roku 1908. Od té doby, do roku 1912, však vzrostla konkurence v podobě výrobců elektrického osvětlení, což způsobilo pokles prodejů. Aby společnost AB Lux dokázala obstát na stále konkurenčnějším trhu, hledal její tehdejší ředitel C. G. Lindblom alternativní produkty pro výrobu a prodej.

1912
V roce 1912 našel, co hledal - když Axel Wenner-Gren zaklepal na jeho dveře s modelem nazvaným Model I, vysavačem, který vytvořil společně se švédským designérem Svenem Carlstedtem. Pan Wenner-Gren se doslechl, že Lux má zájem o vývoj vysavače, který by prodával na německém trhu a byl si jistý, že bude pan Lindblom nadšen, až uvidí Model I. A měl pravdu. Pan Lindblom v tom viděl příležitost, jak na trhu uspět – přestože vysavač Model I vážil 14 kilo a stál tehdy 350 švédských korun. 

Kromě vysavače přinesl s sebou do firmy pan Wenner-Gren desetiletou zkušenost německého obchodníka. V prosinci získal výhradní právo na prodej vysavače Model I v Německu. Jeho žádost byla podmíněna tím, že osobně zaručí roční obrat 500 ks přístrojů.

Přijal tuto nabídku a uspěl. Mezitím stále spolupracoval s Carlstedtem, s nímž vyvíjel lehčí, levnější a efektivnější vysavač – přístroj pro domácnost, na kterém by mohl postavit celosvětový průmysl. A znovu uspěl. Když dokončil svůj první kontrakt, vrátil se pan Wenner-Gren do Luxu s modelem Model II, vysavačem, který vážil jen 9 kilo a stál o polovinu méně než Model I. Přesvědčen o prodejním potenciálu vysavače Model II se snažil přesvědčit Lux, aby začal vyrábět tento výrobek ve větším rozsahu.  A znovu bylo žádosti pana Wenner-Grena vyhověno. Pod podmínkou, že získá 5 000 objednávek na vysavač, což by zajistilo Luxu desetkrát vyšší obrat než v případě prvního kontraktu. Potom by Lux investoval do masové výroby tohoto vysavače.

Vrátil se do Hamburku ke svým kolegům a nabídl jim výhradní právo prodávat svůj vysavač Lux II v Německu. Ti byli z přístroje nadšeni a byli si tak jisti jeho prodejností, že okamžitě vystavili objednávku na 5 000 kusů.

2

1913
A dál už je to historie Luxu. Objednávky na Lux II přicházely nejen z Německa, ale i z Francie a Anglie. Do podzimu 1913, už rok poté, co se Axel Wenner-Gren seznámil se Svenem Carlstedtem a začali spolupracovat s Luxem, vzrostl obchod do takových rozměrů, že měl Lux problémy vyrábět tolik přístrojů, aby vyhověl všem objednávkám pana Wenner-Grena.

3

1919
V roce 1919 se z pana Wenner-Grena, obchodníka s vysavači, stal generální ředitel firmy. Do té doby už se mu podařilo zorganizovat prodeje vysavačů Lux téměř v celé Evropě a byl na dobré cestě dosáhnout svého cíle vybudovat celosvětový průmysl.

4

1920
Do konce dvacátých let 20. století se jeho vysavače dostaly do domácností po celém světě. Během těchto let představil Lux většinu hlavních designových inovací, které zdokonalily systémy vysávání. Jeden z původních vysavačů Lux je v současné době vystaven v muzeu designu Cooper-Hewitt National Museum of Design při Smithsonianově Institutu v New Yorku. Není to žádné překvapení, když uvážíme, že jsme vždy pracovali s těmi nejlepšími designéry a inženýry.

5

30. léta
Pro československé zastoupení společnosti Elektro-Lux začíná pracovat pan Leo Popper, otec spisovatele a novináře Oty Pavla. Leo Popper se proslavil nejen skvělými prodejními výsledky, ale zvláště svými neuvěřitelnými kousky, kdy dokázal prodat vysavač i sedlákům z Nesuchyně, přestože tam ještě nebyla zavedena elektřina. Jeho úspěchy v prodeji mu zajistily titul mistra světa v přímém prodeji. Známým se stal díky povídkám svého syna
Oty Pavla, ve kterých je zachyceno nejslavnější období Elektro-Luxu v ČSR z první republiky. Na motivy těchto příběhů pak v 80. letech natočil český režisér Karel Kachyňa film Smrt krásných srnců, kde roli Leo Poppera, slavného reprezentanta firmy Elektro-Lux, ztvárnil Karel Heřmánek.

Díky kvalitě značkových švédských vysavačů a přímému způsobu prodeje se československé zastoupení úspěšně rozvíjelo. Během krátké doby reprezentanti společnosti s vysavači se značkou "Made in Sweden" obsadili 87 % československého trhu. Lidé si oblíbili nové přístroje, které jim usnadňovaly každodenní úklid, do té míry, že se vžila nová slova, synonyma pro vysavač a vysávání: lux a luxování.

6

Na fotografiích Hugo Pavel počátkem 30. let a v roce 2009, bratr známého spisovatele Oty Pavla a syn věhlasného obchodníka společnosti Lux Leo Poppera, bohémského prodavače vysavačů Lux a ledniček Lux z 20. a 30. let minulého století, jehož příběhy Ota ztvárnil v knihách "Smrt krásných srnců", "Zlatí úhoři" a dalších, které byly i zfilmovány.


1998
Po mnoha úspěšných letech jako součást Electrolux Group se Lux stává znovu nezávislou společností.

Rodina von der Becke získává skupinu Lux Group od Electroluxu. Lux International byla založena se sídlem ve městě Zug ve Švýcarsku.

7

2001
Nový Lux 1 byl představen společně s novým parním čističem Ekolux 8000 a novým modelem TurboClean. 

8

2004
Lux International je úspěšný v dokončení složité, ale důležité restrukturalizace svých evropských organizací.

2005 - 2010
Lux expanduje na globálním trhu otevřením nových prodejních společností v 10 světových regionech včetně Estonska, Litvy, Lotyšska, Polska, Slovenska, Ruska a Nizozemí.

2006
Vytvoření Forbes Lux Group, akciové společnosti firem Lux International a Eureka Forbes, největší společnosti na trhu přímého prodej v Indii (v poměru akcií 50:50).

9

2008
Představení světové inovace: Lux Aeroguard, revolučního systému v oblasti čištění vzduchu. 

10

2010
Představení Lux Intelligence™ a Lux UNIPROF. Jak je již u Luxu tradicí, inovace pokračuje i v roce 2010.

11

2010 - 2012
Lux International se vydává na novou cestu plnou úspěchu a růstu. Tři roky v řadě společnost dosahuje rekordních výsledků v oblasti prodeje a ziskovosti, a to díky pozitivnímu vývoji na všech svých klíčových trzích, rozšířením svého sortimentu domácích produktů pro zdravý domov a zahájením prodejní činnosti na nových trzích.

2013
Lux International Switzerland a Eureka Forbes India, přední indická společnost zabývající se přímým prodejem kvalitních produktů pro zdravý domov, spojily své síly a vytvořily Forbes Lux International, nového globálního hráče ve světě přímého prodeje se sídlem ve Švýcarsku. Jako jedna z 20 největších společností v přímém prodeji, Forbes Lux International dnes působí ve více než 40 zemích, dosahuje celkového obratu přes 500 milionů USD a prodává prostřednictvím distribuční sítě více než 15 000 prodejních partnerů, většinou na plný úvazek, tři nejvýznamnější světové značky v oblasti přímého prodeje kvalitních produktů pro zdravý domov, Lux, Eureka Forbes a Forbes.


Přečtěte si více o historii vysavače